Hvad er en moderne forstærker?

 

Moderne forstærker - Her en Hegel Röst

Kassettebåndoptager, spolebåndoptager og FM-tuner? Det er næppe produkter der står øverst på din liste til næste anlæg, kan vi sikkert godt, blive enige om.

Men hvordan ser en god, moderne forstærker ud i dag, og hvad kan du med rette stille krav om, at den skal have af tilslutningsmuligheder?

Der er løbet meget vand i Hi-Fi-åen de sidste 10-20 år, og i dag ser verden meget anderledes ud, end den tidligere har gjort. Der er dog én ting, der ikke har ændret sig, og det er, at vores næste investering helst skal være så fremtidssikret som overhovedet muligt, så det kan være med på de nyeste noder om 40 år også… Ja, sådan fungerer det nok desværre ikke! Men helt sikkert er det, at har man ikke lige bestået spåkone-kurset med rene 12 taller, så kan man da i det mindste vælge den teknologi, som man får mest ud af lige nu.

Og det er lidt målet med dette indlæg; nemlig at videregive vores brancheerfaringer til vores læsere, så I må stå med stærkere kort på hånden, når I begiver Jer ud og skal til at investere i en ny moderne forstærker.

Hvad skal en moderne forstærker kunne byde på?

Ok. Så lige nu står du og skal købe en ny integreret moderne forstærker, og før du overhovedet begynder at tænke mærker, lydkvalitet og tests, så starter du selvfølgelig med at spørge dig selv: Hvad skal jeg have sat til? Analoge indgange har alle integrerede forstærkere rigeligt af stadigvæk, men hvad skal vi egentlig bruge alle dem til? I disse tider med genfødslen af pladespillerne kan en indbygget RIAA-forforstærker virke som en smart idé, men om den lige har sådan en indbygget, gør ikke så stor forskel, da en ekstern RIAA oftest fylder meget lidt og alligevel giver dig en større værdi for pengene.

Derimod skal du kigge efter, om forstærkeren har digitale indgange! Dette er en oftest overset feature og selv velrenommerede Hi-Fi magasiner springer dette punkt let og elegant over i vurderingen af forstærkeren. Ofte skriver de slet ikke noget om selve kvaliteten af de digitale indgange, hvor der naturligvis sidder en mere eller mindre god DAC inden i forstærkeren, og det gør bare en kæmpe forskel. Et eksempel er Rotel A12 og A14, hvor forskellen ikke blot er 20 watt mere i A14, men også den langt bedre AKM DAC-chip, hvilket virkelig løfter den i forhold til A12 – både tightness i bassen, dynamik og 3D bliver gevaldigt meget bedre.

Man får aldrig for mange digitale indgange!

Af digitale indgange på en integreret moderne forstærker bør altid være en optisk indgang, og meget gerne to eller flere! Plus en enkelt eller to coaxiale indgange. Langt, langt størstedelen af moderne fjernsyn bruger optiske udgange, mens enkelte ældre Philips-modeller plus andre undtagelser benytter coaxiale udgange. Plus det faktum at ChromeCast, Apple Airport Express, streamere og DAB-radio-enheder primært kommer med optiske udgange. Det er sjældent at der kun er en coaxial udgang på et produkt, men det ses tit, at der kun findes en optisk. Så skal du være up to date med tilslutningsmuligheder, skal der minimum være to til tre optiske indgange og en enkelt eller to coaxiale indgange. Bum.

Hegel H160 - Et godt bud på en moderne forstærker
Hegel H160 har et godt udvalg af digitale indgange med 3 optiske og 1 coax

USB-indgange er ikke længere kun noget du finder på en computer

USB-indgange kan også være smart, og er den mest vellydende digitale overførsel, men her skal man skelne mellem USB A, USB B og de irriterende opdateringsporte, der slet ikke er en indgang til musik alligevel! USB A er den typisk flade USB-indgang, og den kan enten være lavet sådan, at du kan sætte en USB-stick til og forstærkeren ”trækker” musik fra denne via en lille minicomputer inden i den, eller sætte en iPad/iPhone til som så ”skubber” musikken ind i forstærkeren. Men det er næsten altid enten eller!

Og så er der USB B, der genkendes på, at stikket lidt ligner et hus. Det er udelukkende til brug med PC eller MAC, da der skal installeres en driver i afsender-enden. Vil du nyde den bedst mulige lydkvalitet fra din computer, er dette måden at gøre det på, ligesom en USB-stick i forstærkerens DAC måske er den mest vellydende løsning at høre digital musik på overhovedet. Plus at hvis du afspiller DSD-filer er dette lige pt. en af de få måder at gøre det på!

Og så er der lige det med lydkvaliteten! For selvom den moderne forstærker er på vej hen et sted, hvor en indbygget DAC er et absolut must, så er der stadig stor forskel på, hvor seriøst de forskellige producenter tager implementeringen af de digitale indgange og DAC’en i sig selv. Det bedste eksempel på en producent, hvor DAC’en er en naturlig forlængelse forstærkerens opbygning, er norske Hegel, der også var blandt de aller første til at montere DAC i deres forstærker. De har set, hvad der er brug for af tilslutningsmuligheder på dagens marked, så naturligvis kommer deres integrerede forstærkere alle sammen med en DAC af virkelig høj kvalitet. Se eventuelt Hegel H80, der længe har været reference for, hvordan konkurrenterne bør gøre det.

Har du en gammel CD-afspiller stående, en DAB-radio eller streamer med digital udgang og er du på udkig efter din næste forstærker, så er det oplagt at gå efter en forstærker med en DAC, der er god nok til at du blot sætter de ting til digitalt i stedet for analogt. Dermed opnår du en væsentlig forbedring af lydkvaliteten hele vejen rundt på alle de enheder, du tilslutter digitalt og ikke bare på forstærkeren i sig selv. Se det er smart!

”Men hvad med specs? Man skal da have 32 bit, MQA og DSD ikk’?”

Tjaah, ikke nødvendigvis faktisk. De fleste nye, gode DAC’s understøtter 24 eller 32 bit og måske også MQA og DSD, men med det udvalg, der er lige nu, vil du garanteret stadig høre almindelig 16 bit CD-kvalitet de næste mange år i 99% af tiden, med mindre du helt bevidst går efter højt opløste formater, og ved hvor de findes.

Men lad os lige slå én ting fast med det samme: 16 bit CD-kvalitet kan være super godt! Når tingene mislykkes, er det næsten altid i studiet og under mastering af musikken at problemet ligger, og en 16 bit DAC kan fint være meget bedre end en 24 bit DAC. Det handler ligeså meget om præcision af håndteringen af signalet og den kredsløbs-mæssige implementering af DAC-chippen i forstærkeren, end nogle få, vage, specifikationer. Du køber vel heller ikke vin på grund af højden på flaskehalsen?

OPPO Sonica DAC
Inden i en Oppo DAC finder vi en virkelig god ESS DAC, der understøtter 32 bit og DSD

Vi skal endnu heller ikke helt feje den klassiske forstærker af banen, der blot af har analoge indgange, for dem er der sådan set slet ikke noget i vejen med. Her regner producenten bare med, at du køber en ekstern DAC, hvis du vil have digitale kilder sat til. Det kan du sådan set også fint, det er der ingen problemer i. Men har du andre medlemmer af boligen, der skal betjene apparatet, kan der ligge en klar fordel i, at der ikke skal jongleres med to fjernbetjeninger og skiftes indgang på både DAC og forstærker, når de skifter fra pladespiller til TV-lyd.

Så klarede vi et helt indlæg om hvad en moderne forstærker skal indeholde fuldstændig uden at nævne ordet ”streaming”. Eller… ja, der kommer det alligevel. Men et indlæg om streaming er naturligvis lige så relevant som altid, så regn med at det kommer! Men jagten på en integreret forstærker-løsning, før der tænkes streaming, er forhåbentlig en lille smule nemmere for dig nu.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail